godloUP logo
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin
Sign LanguageWłącz wersję dla słabowidzącychLogin

Instytut Nauk o Zdrowiu

Instytut Nauk o Zdrowiu

Pielęgniarstwo

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA I WYMIAR GODZINOWY

  1. Zajęcia praktyczne i praktyki studenckie, przewidziane w programach kształcenia w Instytucie Nauk o Zdrowiu Akademii Pomorskiej w Słupsku, zwaną dalej „Uczelnią”, pełnią ważną funkcję w procesie przygotowania zawodowego absolwentów.
  2. Przebieg zajęć praktycznych i praktyk pod względem programowym i organizacyjnym nadzorują zgodnie z Systemem Zarządzania Jakością Kształcenia: Kierownik Katedry Pielęgniarstwa i  Ratownictwa Medycznego, Koordynator praktyk dla danego kierunku, Instytutowy Koordynator ds. Praktyk oraz Uczelniany Koordynator Praktyk Studenckich.
  3. Studia pierwszego stopnia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć i praktyk nie może być mniejsza niż 4720. Liczba punktów ECTS wynosi nie mniej niż 180.
  4. W okresie studiów pierwszego stopnia studenta obowiązuje odbycie zajęć praktycznych i praktyk określonych planami studiów (w wymiarze 2300 godzin: 1100 godzin zajęć praktycznych, 1200 godzin praktyk).
  5. Praktyki studenckie na studiach drugiego stopnia kierunku pielęgniarstwo mają charakter zajęć obowiązkowych. W okresie dwuletnich studiów II stopnia studenta obowiązuje odbycie praktyk określonych planami studiów w wymiarze 200 godzin, równym 10 ECTS.
  6. Przyjęto następujące nazewnictwo dotyczące rodzajów praktyk: zp- zajęcia praktyczne, zps- zajęcia praktyczne symulacyjne, p- praktyka  (wakacyjna i śródsemestralna)
  7. Godzina dydaktyczna realizacji zajęć w ramach praktyki zawodowej trwa 45 minut.

CELE OGÓLNE

  1. Głównym celem kształcenia praktycznego jest realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zawartych w programie kształcenia oraz zgodnych ze standardami nauczania na kierunku pielęgniarstwo.
  2. Kształcenie umiejętności praktycznych w warunkach naturalnych jest poprzedzone kształceniem tych umiejętności w warunkach symulowanych (ćwiczenia i zajęcia praktyczne symulacyjne) 
  3. Celem praktyk jest ukształtowanie u studenta nawyków ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego, przygotowanie do podjęcia dalszych studiów oraz do realizacji zadań zawodowych w zakresie posługiwania się wiedzą z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu, umożliwiające mu świadczenie zindywidualizowanej, holistycznej opieki zdrowotnej oraz zarządzanie nią.

CELE SZCZEGÓŁOWE- STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA

  1. Przygotowanie studenta do realizacji zadań zawodowych przez sprawowanie samodzielne oraz pod nadzorem opiekuna praktyk, opieki holistycznej nad człowiekiem zdrowym, chorym, w różnym wieku, środowisku zamieszkania, wychowania, nauczania oraz w środowisku szpitalnym.
  2. Ukształtowanie u studenta nawyków ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz przygotowanie do realizacji zadań zawodowych w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki pielęgniarskiej poprzez świadczenie zindywidualizowanej opieki zdrowotnej.
  3. Zapoznanie studenta ze specyfiką środowiska zawodowego oraz kształcenie umiejętności zawodowych związanych z miejscem odbywania praktyki.
  4. Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli.
  5. Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w zespole interdyscyplinarnym świadczącym kompleksową opiekę nad pacjentem.
  6. Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności, odpowiedzialności za powierzone zadania.
  7. Kształtowanie umiejętności zawodowych związanych z miejscem odbywania praktyki.
  8. Stworzenie warunków do aktywizacji zawodowej studenta.

CELE SZCZEGÓŁOWE- STUDIA DRUGIEGO  STOPNIA

  1. Poszerzenie wiedzy teoretycznej zdobytej w czasie studiów I stopnia  i doskonalenie umiejętności jej wykorzystania w praktyce.
  2. Kształtowanie umiejętności zawodowych związanych z miejscem odbywania praktyki.
  3. Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w zespole interdyscyplinarnym świadczącym kompleksową opiekę nad pacjentem.
  4. Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności, odpowiedzialności za powierzone zadania.
  5. Stworzenie warunków do aktywizacji zawodowej studenta.
  6. Wdrożenie i doskonalenie umiejętności zawodowych zdobytych w trakcie trwania studiów.
  7. Doskonalenie  umiejętności planowania opieki i kontrolowania jej efektywności.
  8. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole terapeutycznym/interdyscyplinarnym.
  9. Nabywanie umiejętności organizacyjnych oraz wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej w pracy pielęgniarki.
  10. Weryfikowanie zdobytej przez studenta wiedzy teoretycznej w praktyce.
  11. Kształtowanie u studenta umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole interdyscyplinarnym świadczącym kompleksową opiekę nad pacjentem.

WYMAGANIA I NADZÓR

  1. Zajęcia praktyczne realizowane pod kierunkiem nauczyciela akademickiego  a praktyki pod kierunkiem opiekuna praktyk (pielęgniarki), pracownika danego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego/ instytucji kształcenia praktycznego. 
  2. Nadzór nad realizacją zajęć praktycznych i praktyk zawodowych sprawuje kierunkowy Koordynator praktyk.
  3. Kształcenie praktyczne może być realizowane w specjalistycznych przedsiębiorstwach opieki leczniczej oraz placówkach oświatowo – wychowawczych, z którymi Uczelnia ma podpisaną umowę (porozumienie).
  4. Szczegółowe informacje na temat organizacji i przebiegu praktyk określone zostały w Regulaminie praktyk

ZAŁĄCZNIKI:

Znajdziesz nas tutaj