Pielęgniarstwo
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA I WYMIAR GODZINOWY
- Zajęcia praktyczne i praktyki studenckie, przewidziane w programach kształcenia w Instytucie Nauk o Zdrowiu Akademii Pomorskiej w Słupsku, zwaną dalej „Uczelnią”, pełnią ważną funkcję w procesie przygotowania zawodowego absolwentów.
- Przebieg zajęć praktycznych i praktyk pod względem programowym i organizacyjnym nadzorują zgodnie z Systemem Zarządzania Jakością Kształcenia: Kierownik Katedry Pielęgniarstwa i Ratownictwa Medycznego, Koordynator praktyk dla danego kierunku, Instytutowy Koordynator ds. Praktyk oraz Uczelniany Koordynator Praktyk Studenckich.
- Studia pierwszego stopnia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć i praktyk nie może być mniejsza niż 4720. Liczba punktów ECTS wynosi nie mniej niż 180.
- W okresie studiów pierwszego stopnia studenta obowiązuje odbycie zajęć praktycznych i praktyk określonych planami studiów (w wymiarze 2300 godzin: 1100 godzin zajęć praktycznych, 1200 godzin praktyk).
- Praktyki studenckie na studiach drugiego stopnia kierunku pielęgniarstwo mają charakter zajęć obowiązkowych. W okresie dwuletnich studiów II stopnia studenta obowiązuje odbycie praktyk określonych planami studiów w wymiarze 200 godzin, równym 10 ECTS.
- Przyjęto następujące nazewnictwo dotyczące rodzajów praktyk: zp- zajęcia praktyczne, zps- zajęcia praktyczne symulacyjne, p- praktyka (wakacyjna i śródsemestralna)
- Godzina dydaktyczna realizacji zajęć w ramach praktyki zawodowej trwa 45 minut.
CELE OGÓLNE
- Głównym celem kształcenia praktycznego jest realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zawartych w programie kształcenia oraz zgodnych ze standardami nauczania na kierunku pielęgniarstwo.
- Kształcenie umiejętności praktycznych w warunkach naturalnych jest poprzedzone kształceniem tych umiejętności w warunkach symulowanych (ćwiczenia i zajęcia praktyczne symulacyjne)
- Celem praktyk jest ukształtowanie u studenta nawyków ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego, przygotowanie do podjęcia dalszych studiów oraz do realizacji zadań zawodowych w zakresie posługiwania się wiedzą z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu, umożliwiające mu świadczenie zindywidualizowanej, holistycznej opieki zdrowotnej oraz zarządzanie nią.
CELE SZCZEGÓŁOWE- STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
- Przygotowanie studenta do realizacji zadań zawodowych przez sprawowanie samodzielne oraz pod nadzorem opiekuna praktyk, opieki holistycznej nad człowiekiem zdrowym, chorym, w różnym wieku, środowisku zamieszkania, wychowania, nauczania oraz w środowisku szpitalnym.
- Ukształtowanie u studenta nawyków ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz przygotowanie do realizacji zadań zawodowych w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki pielęgniarskiej poprzez świadczenie zindywidualizowanej opieki zdrowotnej.
- Zapoznanie studenta ze specyfiką środowiska zawodowego oraz kształcenie umiejętności zawodowych związanych z miejscem odbywania praktyki.
- Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli.
- Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w zespole interdyscyplinarnym świadczącym kompleksową opiekę nad pacjentem.
- Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności, odpowiedzialności za powierzone zadania.
- Kształtowanie umiejętności zawodowych związanych z miejscem odbywania praktyki.
- Stworzenie warunków do aktywizacji zawodowej studenta.
CELE SZCZEGÓŁOWE- STUDIA DRUGIEGO STOPNIA
- Poszerzenie wiedzy teoretycznej zdobytej w czasie studiów I stopnia i doskonalenie umiejętności jej wykorzystania w praktyce.
- Kształtowanie umiejętności zawodowych związanych z miejscem odbywania praktyki.
- Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w zespole interdyscyplinarnym świadczącym kompleksową opiekę nad pacjentem.
- Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności, odpowiedzialności za powierzone zadania.
- Stworzenie warunków do aktywizacji zawodowej studenta.
- Wdrożenie i doskonalenie umiejętności zawodowych zdobytych w trakcie trwania studiów.
- Doskonalenie umiejętności planowania opieki i kontrolowania jej efektywności.
- Doskonalenie umiejętności pracy w zespole terapeutycznym/interdyscyplinarnym.
- Nabywanie umiejętności organizacyjnych oraz wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej w pracy pielęgniarki.
- Weryfikowanie zdobytej przez studenta wiedzy teoretycznej w praktyce.
- Kształtowanie u studenta umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole interdyscyplinarnym świadczącym kompleksową opiekę nad pacjentem.
WYMAGANIA I NADZÓR
- Zajęcia praktyczne realizowane pod kierunkiem nauczyciela akademickiego a praktyki pod kierunkiem opiekuna praktyk (pielęgniarki), pracownika danego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego/ instytucji kształcenia praktycznego.
- Nadzór nad realizacją zajęć praktycznych i praktyk zawodowych sprawuje kierunkowy Koordynator praktyk.
- Kształcenie praktyczne może być realizowane w specjalistycznych przedsiębiorstwach opieki leczniczej oraz placówkach oświatowo – wychowawczych, z którymi Uczelnia ma podpisaną umowę (porozumienie).
- Szczegółowe informacje na temat organizacji i przebiegu praktyk określone zostały w Regulaminie praktyk
ZAŁĄCZNIKI: