Pielęgniarstwo SDS
SPOSÓB ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA
Wymagania ogólne:
- Studia drugiego stopnia trwają 4 semestry.
- Liczba godzin zajęć, w tym praktyk zawodowych wynosi 1402.
- Liczba uzyskanych punktów ECTS po ukończeniu studiów drugiego stopnia wynosi 121.
- Kierunek pielęgniarstwo jest przyporządkowany do dyscypliny naukowej nauki medyczne, jako dyscypliny wiodącej.
- Studia drugiego stopnia kończą się egzaminem dyplomowym obejmującym weryfikację osiągniętych efektów uczenia się objętych programem studiów.
- Absolwent drugiego stopnia jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach trzeciego stopnia.
Proces kształcenia na studiach drugiego stopnia jest zorganizowany w sposób umożliwiający studentom będącym absolwentami studiów pierwszego stopnia, którzy rozpoczęli kształcenie przed rokiem akademickim 2016/2017 i nie ukończyli kursu specjalistycznego w zakresie wypisywania recept i ordynacji leków, o którym mowa w art. 15a ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 479), osiągnięcie szczegółowych efektów uczenia się określonych dla studiów pierwszego stopnia w zakresie wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich. Dla tych studentów w programie studiów zaplanowano przedmiot fakultatywny – Wypisywanie recept.
Ogólne efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- Zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;
- Standardy realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;
- Mechanizmy działania produktów leczniczych i zasady ich ordynowania;
- Wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;
- Zasady i metody edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;
- Rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej;
- Problematykę zarządzania zespołami pielęgniarskimi i organizacjami opieki zdrowotnej;
- Uwarunkowania rozwoju jakości usług zdrowotnych;
- Regulacje prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;
- Metodologię badań naukowych i zasady ich prowadzenia;
- Wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych;
- Kierunki rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;
- Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej;
- Uwarunkowania kulturowe i religijne sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;
- Metodykę kształcenia zawodowego przeddyplomowego i podyplomowego.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- Monitorować stan zdrowia dzieci i osób dorosłych, w tym osób starszych, oraz wdrażać działania edukacyjne i promocyjno-profilaktyczne;
- Rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;
- Dobierać, zlecać i interpretować badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień;
- Opracowywać program edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzić tę edukację i dokonywać ewaluacji tego programu;
- Samodzielnie pielęgnować pacjenta z raną przewlekłą i przetoką;
- Koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia;
- Ordynować leki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, w tym wystawiać na nie recepty lub zlecenia;
- Udzielać samodzielnych porad zdrowotnych w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych;
- Tworzyć standardy opieki pielęgniarskiej oraz wdrażać je do praktyki pielęgniarskiej;
- Stosować odpowiednie przepisy prawa w działalności zawodowej;
- Określać zapotrzebowanie pacjentów na opiekę pielęgniarską oraz opracowywać założenia pielęgniarskiej polityki kadrowej;
- Komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i wyznaniowe;
- Organizować i nadzorować pracę zespołu pielęgniarskiego i personelu pomocniczego;
- Prowadzić badania naukowe i upowszechniać ich wyniki;
- Wykorzystywać wyniki badań naukowych i światowy dorobek pielęgniarstwa dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej;
- Zapewniać opiekę pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w warunkach opieki długoterminowej stacjonarnej i domowej;
- Stosować metodykę nauczania oraz ewaluacji w realizacji zadań z zakresu kształcenia zawodowego.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- Dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
- Formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- Okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
- Rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
- Ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
- Wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.
GRUPY ZAJĘĆ, W RAMACH, KTÓRYCH OSIĄGA SIĘ SZCZEGÓŁOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ*.
*Do dyspozycji uczelni pozostawia się nie mniej niż 150 godzin zajęć dydaktycznych, które mogą być realizowane, jako zajęcia uzupełniające efekty uczenia się w grupach zajęć A, B i C.
Infrastruktura
- Proces kształcenia odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej, Centrum Telemedycyny oraz laboratoriów anatomii, fizjologii, immunohistochemii, a także pracowni fizjoterapii.
- Praktyki zawodowe odbywają się w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia, w szczególności w oddziałach szpitalnych oraz gabinetach podstawowej opieki zdrowotnej (pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej). Głównymi partnerami w kształceniu praktycznym studentów kierunku pielęgniarstwo są:
a) Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Janusza Korczaka w Słupsku Sp. z o.o.;
b) Samodzielny Publiczny Miejski Zakład Opieki Zdrowotnej w Słupsku;
c) Centrum Zdrowia Psychicznego w Słupsku.
Kadra
- Kształcenie służące osiągnięciu efektów uczenia się w grupach zajęć: nauki społeczne i humanistyczne zaawansowana praktyka pielęgniarska, badania naukowe i rozwój pielęgniarstwa jest prowadzone przez nauczycieli akademickich lub inne osoby, posiadających kompetencje zawodowe lub naukowe oraz doświadczenie w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć.
- Praktyki zawodowe są prowadzone pod kierunkiem osoby posiadającej prawo wykonywania zawodu pielęgniarki będącej pracownikiem danego podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w którym odbywa się praktyka, a nadzór nad realizacją praktyk sprawuje opiekun praktyk z uczelni.
ZAŁĄCZNIKI: